Yin Yoga & MyoYin

Wat is Yin Yoga?

flexibiliteit en ontspanning door
milde inspanning

Yin, de tegenhanger voor snel

Yin yoga is een langzame, meer statische yogastijl. Het is een tegenhanger van het drukke, snelle leven, waarin je altijd in beweging bent en je hoofd zelden stilstaat. Daarmee is YIN yoga de perfecte tegenhanger voor meer dynamische YANG yogastijlen en sporten. Een lichaam in balans? Besteed dan evenveel aandacht aan je yin-kant als aan je yang-kant: het een kan niet zonder het ander.

 

Zwaartekkracht, tijd en props

Bij yin yoga werken body & mind samen. Houdingen lijken misschien simpel, maar zijn lang niet altijd eenvoudig. Een les kan soms fysiek en mentaal intens zijn, omdat we het bindweefsel - dat structuur geeft aan je lichaam - op een andere manier belasten dan de spieren: we houden de rustige (vooral zittende, knielende en liggende) houdingen voor relatief langere tijd vast, variërend van drie tot vijf minuten. De 'truc' zit hem in het leren loslaten, ontspannen. Door de zwaartekracht, tijd en dankzij ondersteunende materialen (props) wordt het bindweefsel in je lichaam zo langzaam gerekt en gehydrateerd. Dat zorgt voor een soepel, flexibel en ontspannen lichaam. En geest.

 

Overdag les? Of liever 's avonds?

Volg je in de ochtend of middag een yin yogales bij Studio Kara? Dan zal de energiecurve licht opbouwend zijn. Oftewel, je krijgt vanuit rust en ontspanning een energy boost voor de rest van de dag. Volg je een avondles? Dan zal de energiecurve juist afbouwend zijn, waardoor je na afloop heerlijk ontspannen je bed in kunt rollen.

Marlies-66-bewerkt_edited.jpg
Marlies-23_edited.jpg

Wat is MyoYin?

door diepere en milde druk release ervaren

Ballen voor een extra dimensie

MyoYin is een combinatie van yin yoga en myofascial release (MFR). Buiten dat yin yoga al veel voor je lijf doet, zal het toevoegen van MFR-ballen een extra dimensie aan een MyoYin-les geven.

Triggerpoints

Myo? Dat is spierweefsel. En fascia is bindweefsel. MFR (myofascial release) zijn zelfmassage- en stretchingtechnieken, die het myofasciale weefsel losmaken door tijdens een yin yogahouding een bal (of ballen) op/onder triggerpoints te leggen. De ballen variëren in grootte en hardheid. Het doel is spanning, stijfheid en eventuele pijn (bijvoorbeeld door - oude - blessures) in je lijf te verminderen. Maar het kan ook helpen om jezelf voor te bereiden op een sportief evenement. Dankzij MyoYin bevorder je bewegingsvrijheid, bloedcirculatie en energiestroming.

 

Sterke combinatie

MFR en yin yoga, oftewel MyoYin, kunnen heel goed gecombineerd worden. Ze versterken elkaar juist.

Tijdens een MyoYin-les beginnen we iedere yin yogahouding met een MFR-techniek. Deze duurt enkele seconden tot soms zelfs anderhalve minuut. Daarna vervolgen we de houding zonder de bal(len). Een MyoYin-les wordt, in vergelijking met een yin yogales, overwegend als ietsje actiever en inspannender ervaren, omdat (nog) diepere lagen in je lichaam aangesproken worden.