top of page

Wat je aandacht geeft, groeit

Bijgewerkt op: 3 apr. 2022

Wil jij dit jaar wel je doelen gaan bereiken?


Het nieuwe jaar is twee weken oud en iedereen is volop aan de slag gegaan. Heb jij een lijst vol goede voornemens? Net als vorig jaar? Stoppen met roken, een taal leren, meer bewegen, gezonder eten, beter plannen…. Het is je misschien wel duidelijk: zo’n lijst kan je alleen een gevoel van falen bezorgen. Wanneer jij nu eindelijk eens aan de slag wil gaan met je voornemens, is het stellen van harde doelen geen oplossing. Wat wel? Zet wat je wil op een horizon, kijk in de richting die je op wil en geef prioriteiten aan wat jij wil bereiken. Pas onderweg gerust je plannen aan. Er zijn tenslotte meerdere wegen naar Rome!


Van wat naar hoe

Het streven om mijn planning op orde te krijgen is overigens prima gelukt. Mijn jaarplanning staat keurig in een Excel-sheet. Zo heb ik overzicht wanneer wat af moet zijn. Structuur is een goede basis voor richting. En grote doelen opdelen in subdoelen hoort daar ook bij. Je kunt de doelen wel klakkeloos opnemen in je planning, maar een doel staat voor WAT je wil bereiken, maar niet HOE.


Nog steeds stress ondanks planning?

Planning op orde, check. Je doelen verwerkt, check. Grip op de zaak, check. Maar hoe voel je je? Heb je genoeg energie om niet te veel afgeleid te raken? Heb je wel genoeg tijd om bij te tanken, te genieten? Al heb je je planning op orde, dan nog kun je tegen spanningen aanlopen: stress en het keel-dichtknijpende gevoel als je aan je deadlines denkt, schrijversblock, creatief gestagneerd. Je to-do-lijstjes lijken eindeloos en je bent zo moe!


Tijd of geen tijd?

Misschien sta jij ook vaak op met een jachtig gevoel en hoor jij jezelf bijna dagelijks roepen: “Geen tijd, ik ben te druk!”. Er zitten 7 dagen in de week en 24 uur in een dag, dus eigenlijk is dat misschien wel helemaal niet waar. Tijd op de klok is er dus echt wel voldoende. Maar misschien wordt er iets van je gevraagd waar je helemaal geen aandacht aan wil besteden? Of heeft het gewoon geen prioriteit? Dat is een groot verschil. Tijd hebben of ergens tijd aan besteden.


Energieslurpers

Ga jij bewust om met je tijd en energie? Het gaat er dus om waar jij tijd aan WIL besteden. Een tekort aan tijd en energie komt vaak ook door energieslurpers. Je zit in automatische patronen. Misschien zeg jij ook vaak “ja” als je “nee” wil zeggen, ben je altijd aan het jakkeren, kom je te laat en wil je altijd nog net even iets afmaken. Ligt bij jou op het bureau ook het materiaal van alle opdrachten waar je mee bezig bent in het zicht! En wat doe je… breinloos online shoppen of eindeloos series kijken? Zit je voor je het weet te scrollen op social media zonder een bewust doel? Oef! Duidelijk een gevalletje energieslurpers! Herken dit vluchtgedrag. Denk erover na waarom je dit doet. Als je het bij jezelf herkent, kun je er op dat moment bewust voor kiezen te stoppen en iets anders te gaan doen. Zolang jij jezelf niet belangrijk genoeg vindt, zal je omgeving bepalen hoe jij je voelt en overkomt het je dat je telkens geen tijd hebt in plaats van dat je bewust ergens voor kiest.


Krachtig richting jouw horizon

  • Zorg dat je doel een richting is en deel het op in haalbare stappen richting die horizon. De weg er naartoe staat niet vast;

  • Misschien kun je per kwartaal een thema kiezen waar je je aandacht op richt. Dus niet “Ik wil 10 kilo afvallen”, maar wél bijvoorbeeld het thema gezondheid (gezond eten, meer bewegen, meer yin yoga ;-) …). Op deze manier heb je niet het gevoel te falen omdat de doelen zo hard vastliggen, maar is het een totaalplaatje waardoor je je krachtiger zult voelen;

  • Houd het 30 dagen vol als je iets wil veranderen in een vaste gewoonte (denk aan: wandelen, microbreaks tijdens je werk, geen social media meer na 21 uur, mediteren, gezond eten…);

  • Heb overzicht op wat je moet opleveren;

  • Doe één ding tegelijk en zorg dat er ruimte is in je week voor creativiteit en ingevingen;

  • Skip onnodige zaken;

  • Plan jij-tijd om je energie bij te tanken. Op deze manier ontstaat er ruimte om creatiever te gaan werken. Denk ik levels en in groei.

Basisplanning op orde?

Wil jij je basisplanning ook graag op orde hebben? Een planning waarin jij bovenaan staat zodat je energiek en krachtig aan jouw doelen kunt werken? Download dan de vaste taken lijst. Gebruik deze bij jouw planning. En kijk! JIJ staat bovenaan! De rest plan je er omheen, want....


Wat je aandacht geeft groeit.

 

Gastblogger / auteur: Marloes Lubberding van Paper Time

Marloes is de bedenker, ontwerper en uitgever van de Paper Time werkplanner. Naast haar webshop Paper-time.nl runt ze Paraaf, tekst en ontwerp en met een partner leerkrachtorganizer.nl Ze is dol op papier, plannen, roze en ander vergrijsde kleuren en tekenen.



69 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentários


bottom of page