Yin yoga houdingen in de nazomer (incl. playlist)

Tijd om te aarden


In de nazomer staat het meridianenkoppel Maag & Milt centraal tijdens de yin yogalessen. Deze meridianen lopen over de voorkant van je lichaam. Hoe lopen de lijnen ook al weer? Dat kun je bekijken in de filmpjes in de blog 'Voeden, genieten en verteren'. Tijdens een yin yoga sessie in de nazomerperiode doe je dus houdingen voor de voorzijde van je benen en romp. Probeer de onderstaande houdingen eens zodra je wakker wordt: dat is op een ontspannen manier je lichaam en dag opstarten. Kan natuurlijk ook voor het slapengaan....

Ben je een yin yoga beginner? Doe de houdingen dan niet langer dan 2 tot 3 minuten. Al meer ervaren, dan kun je gerust 4 tot 5 minuten in de houding blijven. Bij twijfel over het uitvoeren van een houding, neem contact met me op of kom een paar lessen yin yoga volgen. Veiligheid boven alles! Onderaan deze blog vind je trouwens een link naar een 'nazomer-playlist' op Spotify. Om even helemaal weg te dromen in je eigen bubble.

 

Half Saddle

  • Er zijn verschillende manieren om in deze houding te komen. Een manier is zitten, één been gestrekt houden en de ander opzij / naar achteren 'vouwen'. Pijn in je enkelbotje? Leg er dan een dekentje onder. Ontstaat er pijn in je knie? Eventueel kun je dan een stapel aan kussen onder je knie plaatsen. Nog steeds pijn. Stop!

  • Zit je goed? Leun dan naar achteren op je ellebogen / onderarmen.

  • Voelt het nog steeds goed (in rug, bovenbeen, knie en enkel) leun dan steeds verder naar achteren, totdat je op een bolster (of een stapel van meerdere bolsters!!) komt te liggen. Je onderrug is nu gol, je romp is bol.

  • Check in deze uitdagende houding op ieder moment hoe je lijf voelt. Gebruik props om je lijf te ondersteunen, maar als dat niet voldoende helpt en je pijn ervaart, dan altijd direct stoppen. Dan is deze houding het (vandaag) niet voor jou.

  • Uit de houding komen? Als je op je bolster ligt, laat jezelf dan langzaam in foetushouding er vanaf glijden. Blijf een paar tellen op je zij liggen en kom daarna langzaam omhoog. Leun je nog steeds op je ellebogen / onderarmen? Duw jezelf dan langzaam omhoog.


 

Sphinx

  • Ga op je buik liggen.

  • Je leunt op je ellebogen / onderarmen. De ellebogen zijn recht onder de schouders. De handpalmen plat op de grond. Voeten plat op de grond (niet de tenen in de grond zetten).

  • Houd je romp recht overeind (niet als een schildpad in elkaar zakken).

  • Houd de billen ontspannen.

  • Wat voel je in je onderrug? Teveel compressie? De ellebogen dan iets verder van je vandaan schuiven. Te weinig compressie dan eventueel je ellebogen op een kussen plaatsen, waardoor je iets hoger komt te liggen. Eventueel ga je door naar Seal.

  • Uit de houding komen? Ga eerst een paar tellen plat op je buik liggen. Rol daarna in foetushouding en kom langzaam omhoog.


 

Dragonfly / Straddle

  • Vanuit een zittende positie (eventueel met een kussentje onder je billen om je bekken te kantelen) spreid je je benen uit elkaar, totdat ze niet verder kunnen.

  • Leun naar voren en laat je handen en onderarmen op de grond, een yogablok of kussen rusten.

  • Uit de houding komen? Rol je romp werveltje voor werveltje omhoog en sluit daarna de benen. Eventueel helpen je handen om de benen te sluiten.


 

Ga naar de < Spotify playlist 'Nazomer' >


37 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven